Die neuen Meister: Elektronische Musik im Konzertsaal

Musik bewegt. Musik heilt und verbindet. Ihr liegt eine bestimmte Magie inne, die für uns Menschen seit je her essenziell wichtig ist. Für uns Blogrebellen sind diese Eigenschaften der Antrieb unseres täglichen Schaffens. Besonders spannend wird es, wenn neue Felder miteinander verschmelzen, um etwas Neues entstehen zu lassen.

So wie es unentdeckte Gebiete auf unsere so gut erforschten Erde gibt, so gibt es auch unerforschte Klänge…
Ralf Schmid

Auf die Mischung kommt es an

Hybridität in der Musik ist uns unter der Rubrik „Don’t Call It Word“ schon von Beginn eine besondere Herzensangelegenheit gewesen. Dabei geht es um die Mischung von mindestens zwei vorher getrennten Systemen. Wenn man es so will, ist Hybridität das, was das Neue erschafft. Bleibt man einer Line und den Regeln eines Genres wie die der Klassik treu, läuft man Gefahr, in eine elitäre Sackgasse zu laufen. Denn wo keine Relevanz in der Gegenwart geschaffen wird, wird es schwer ein vielseitiges Publikum zu erreichen.

„Neue Meister“ ist eine Chance für mehr Diversität

Unsere Konzertreihe „Neue Meister“ greift progressive Strömungen in der klassischen Musik auf und ermöglicht Einblicke in aktuelle Musiktrends. Gemeinsam mit dem Deutschen Kammerorchester Berlin und dem Berliner Label Neue Meister erleben Sie seit 2016 im DRIVE. Volkswagen Group Forum regelmäßig neukomponierte Musik von Künstlern und Komponisten, für die es keine Grenzen zwischen traditioneller Klassik, experimenteller Kunst, Elektro und Pop gibt.
Quelle: DRIVE. Volkswagen Group Forum

In unserer Reportage seht ihr unsere Gespräche u.a. mit dem Potsdamer Duo CEEYS über ihre Auffassung von moderner, klassischer Musik und ihrem Bezug zur Geschichte Berlins.
Ralf Schmid, der an diesem Abend die Premiere seines Stückes „Aira & Everything in Its Right Place” feierte überzeugte mit seinen Hightec-Musikhandschuhen viele Zuschauer.
Mit Julia Böhmer, der Geschäftsleitern des Deutschen Kammerorchesters Berlin, sprachen wir darüber, wie die Konzertreihe „NEUE MEISTER: Modern Classical Music“ zustande kam. Und natürlich bekommt ihr auch einige Stücke des Abends zu sehen und zu hören.

CEEYS_Sebastian Selke_Daniel Selke_Poppy Ackroyd_Butley Priory

An Evening with Poppy Ackroyd

Hello everyone, I’m absolutely thrilled to say that the amazing and wondrous composer and pianist @poppyackroyd is coming to play here in July!

Poppy is currently touring her amazingly beautiful new album RESOLVE. Classically trained on violin and piano, she makes music by manipulating and multi-tracking sounds from just these two instruments, and I assure you it will sound extra wonderful in the Great Hall here at Butley!  We will have the garden doors open for any birds that feel like accompanying the music, and champagne will be served before hand on the lawn. (There will also be tea for those who prefer!)

Here is a little about Poppy:

Her debut album ‘Escapement’ was released in December 2012 and a DVD – ‘Escapement Visualised’ – featuring bespoke visuals by Lumen for each track on the album, was released in September 2014.  ‘Feathers’, her second album, followed in November 2014, and builds on the concept behind her debut, with most of the sounds again coming from the violin and the piano, however this time the tracks also feature other keyboard and string instruments.  In 2017 she signed to Bjork’s label One Little Indian and released a mini album ‘Sketches’ in August. ‘Sketches’ is an acoustic solo piano album comprising of 10 tracks. Six of these are reworkings of tracks from ‘Escapement’ and ‘Feathers’, the other four are arrangements of new tracks from latest full album ‘Resolve’. Resolve is out now on One Little Indian Records (released 02.02.2018).

Find out more here http://poppyackroyd.com
https://www.youtube.com/watch?v=77d5O1b8bqE

A N D  T H E N….
To add to the evening we are most honoured to also have two very talented musicians from Germany.The brothers who are CEEYS will play a short set of their piano and cello music to start us off.
Sebastian and Daniel Selke from Germany, also known as award-winning cello-piano duo CEEYS! Their latest albumWÆNDE was released on 18th May 2018 with a show at Funkhaus Berlin. WÆNDE is a personal testimony of their childhood in the dreary and monotonous landscape of Europe’s largest prefab estate Marzahn-Hellersdorf, Berlin, East Germany in 1989, follows a minimalistic approach of composition and improvisation. Shifting freely between avant-garde and pop, it combines elements of jazz, ambient and classical chamber music.
https://neue-meister-music.com/en/artists/ceeys-2/

Its going to be gorgeous, plus there will be wine, and delicious vegan treats and canapés beforehand in the kitchen for you to help yourselves.

Tickets £20

Please email info@butleypriory.co.uk to book (please ask for offers on group bookings)
All profits will go as usual to Compassion in World Farming https://www.ciwf.org.uk

With love, and hoping you can come!

CEEYS
Music Contemporary, Classical Berlin, Deutschland

Presented by: Neue Meister

CEEYS_Sebastian Selke_Daniel Selke_Reeperbahn Festival
If you cut up the letter combination it is revealed which kind of music, or better still, which instruments hide behind CEEYS: CE stands for cello, EYS stands for keys/keyboards. CEEYS is a duo of two brothers, Sebastian and Daniel Selke.

The brothers play a fascinating mixture of experimental minimalism, they alternate between avant-garde and pop and link elements of jazz, ambient and classical chamber music. “Having grown up during the last decade of the DDR we’re trying to process our memories, impressions and feelings of this rather hybrid age within our releases”, the two musicians say, who have been raised in East Berlin. Sebastian, the cellist, is a member of the German Film Orchestra in Babelsberg, and his brother is a conductor and lecturer for piano and chamber music in Potsdam. Both of them have already contributed to numerous albums and soundtracks. Moreover, Sebastian has worked together with the multi-instrumentalist Ólafur Arnalds. At the moment CEEYS present their third album, WÆNDE, where they are dealing with 1989, the year of upheaval and the year the Wall came down.
Wenn man sie zerlegt, macht die Buchstabenkombination CEEYS klar, was sich dahinter für Musik oder besser: Instrumente verbergen: CE steht für Cello, EYS für Keys, also Tasteninstrumete. CEEYS ist ein Duo aus den Brüdern Sebastian und Daniel Selke.

Die Brüder spielen eine faszinierende Mischung aus experimentellem Minimalismus, sie wandeln zwischen Avantgarde und Pop und kombinieren Elemente aus Jazz, Ambient und klassischer Kammermusik. „Aufgewachsen im letzten Jahrzehnt der ehemaligen DDR versuchen wir unsere Erinnerungen, Eindrücke und Gefühle dieser hybriden Zeit in unseren Veröffentlichungen zu verarbeiten“, sagen die beiden in Ost-Berlin aufgewachsenen Musiker. Sebastian, der Cellist, arbeitet beim Deutschen Filmorchester Babelsberg, sein Bruder ist Dirigent und Dozent für Klavier und Kammermusik in Potsdam. Beide wirkten bereits an zahlreichen Alben und Filmmusiken mit. Sebastian arbeitete außerdem gemeinsam mit dem Multiinstrumentalisten Ólafur Arnalds.Zurzeit präsentieren CEEYS ihr drittes Album WÆNDE, in dem sie sich mit dem Umbruchsjahr 1989 beschäftigen – das Jahr, in dem die Grenze fiel.

 

Ceeys is a project comprised of the brothers Sebastian and Daniel Selke hailing from East Berlin and now residing in Potsdam, Germany. Their approach to classical music is fresh while staying true to its roots.

Subtle strings and delicate piano work are the main features of their new release, Wænde. Informed by minimal, drone, avant-garde, jazz, and improvisation, the album moves effortlessly between movements to form a whole that feels timeless, but passes too quickly. Drama without tension, an emotion near impossible to create.

Wænde is an effort for the brothers Selke to recall and project the impressions of their childhood in East Berlin, a time of rapid change and preservation at the same time. To capture the feeling of this era, Sebastian and Daniel utilized reinstated keyboards and rhythm boxes originally made in the Communist-era GDR.

A favorite track from the album is “Rectangles”. The relentless staccato work coupled with beautifully bowed drones and piano recalls the waxing and waning of time and how we perceive it. This is all broken up by an occasional sharp note that brings you out of the daze and back into reality.

The brothers are also the founders and curators of Potsdam’s premiere ambient, drone, and classical festival, Q3Ambient Fest — a festival covered and cherished by Schmutz.

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