Impressions of the 4th International Poetry Film Festival

The jury of the Poetry Film Competition Vienna is awarding the film „Rilke Ueberoffen“ by Sebastian and Daniel Selke for its perfect balance between emotion and abstraction, which manages to remain self-evident despite its minimalistic craftsmanship. The poetic film is not a one-to-one adaptation from the original by Rilke – and yet, it connects closely and truly to the poem on an emotional level.

 Rilke’s rather nostalgic return to his early love Lou Andreas-Salomé is confronted by a nostalgic return to the days of youth in East-Berlin’s prefab estate in the 1980s. The film gives an authentic impression of the brothers’ personal coming-to-terms with their childhood in the concrete panelhouses of Marzahn-Hellersdorf. Both Rilke and the Selke brothers focus on something that is lost forever – their youth. Accompanied by a certain kind of nostalgia, this makes for a retrospect filled with memories and a subtle but distinct feeling of pain. The jury was especially impressed by the timeless form of the film, whose principles could best be described by the words minimalistic, willingly unfashionable and unagitated. Another highlight is its intimate and fragile fusion of text and moving image established by the film’s score.

Die Jury des Poetry Film Festivals Wien zeichnet den Film „Rilke Überoffen“  von Sebastian und Daniel Selke für seine perfekte Balance zwischen Emotion und Abstraktion aus, die trotz der minimalistischen Kunstfertigkeit selbstverständlich bleibt. Der Poesiefilm bildet das Gedicht von Rilke nicht eins zu eins ab, ist ihm aber emotional immer sehr verbunden und nahe.

Rilke nostalgischer Blick zurück zur großen Jugendliebe Lou Andreas-Salomé steht ein nostalgischer Blick zurück in die Jugend der 80er Jahre in den Plattenbauten Ostberlins gegenüber. Der Film zeigt die persönliche Auseinandersetzung der Brüder mit dem Heranwachsen in der Betonsiedlung Marzahn-Hellersdorf auf. Bei Rilke wie bei Selkes geht es um etwas Verlorenes, die Jugend. Es ist ein Blick zurück, mit einer gewissen Nostalgie, geprägt von Erinnerung und einem gewissen Schmerz. Überzeugt hat die Jury die zeitlose Form des Films, deren Gestaltungsprinzipien mit den Worten minimalistisch, unmodisch und unaufgeregt beschrieben werden können. Hervorzuheben ist weiters die intime und fragile Verschmelzung zwischen Text und Bild durch die Musik im Film.

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